Bodas de sangre. Federico Garcia Lorca. Grec’17

Representació de “Bodas de Sangre” al teatre Biblioteca de Catalunya. (14 juny-28 juliol 2017(pròrrogat fins al setembre))

Autor: Federico Garcia Lorca

Direcció i espai: Oriol Broggi.

Creació musical: Joan Garriga

Amb: Ivan Benet, Anna CAstells, Nora Navas, Pau Roca, Clara Segura, Montse Vellvehí i l’impressionant cavall Juguetón.

Musics: Joan Garriga, Marià Roch, Marc Serra.

 

L’espai teatral de la Biblioteca de Catalunya té quelcom de màgic, rara vegada ens ha defraudat, sembla que el mateix espai porta a garantir l’obra que allà es representi i aquesta vegada, un altre cop, ha succeït. És cert que les seves parets de pedra, el seu sostre de volta i el sòl de terra ja convida a entrar predisposat a admirar allò que allà es representi. Però poder gaudir d’una posada en escena impecable, una actuació desbordant i emocionant, una música en directe, l’espectacle d’un meravellós cavall mostrant la força masculina tal com l’autor volia i, sobretot, sentir la poesia apassionada i dolguda de Lorca, aquella poesia que mostra la passió però també insinua la tragèdia que ha de venir, deixa, simplement, sense paraules per poder descriure les sensacions que una humil servidora va sentir. Pèls com escarpies, pell de gallina, cor encongit, emoció a flor de pell…

Lorca s’inspira en un fet succeït el 1928 conegut com el crim de Níjar i retrata detalladament la societat de l’Andalusia rural de principis del segle XX. Els odis entre famílies, els assassinats per picabaralles, els ressentiments, els xiuxiuejos, però també detalla d’una manera brillant la situació de la dona, la rigidesa moral, i en contra, la passió incontrolada, la lluita interna, la desesperació, l’abnegació, el conformisme.

És molt emocionant sentir com el teu propi cos reacciona, com el cor s’accelera, com una esgarrifança et recorre l’espinada, com empatitzes amb els personatges que et transmeten el seu patiment, com t’angoixa veure’ls avocats a la tragèdia d’un destí inamovible.

“Duérmete, rosal,
que el caballo se pone a llorar.
Las patas heridas,
Las crines heladas,
dentro de los ojos
un puñal de plata.
Bajaba al río.
¡Ay, cómo bajaban!
La sangre corría
Más fuerte que el agua.”

                                                                                      ________________

Despierte la novia
la mañana de la boda;
ruede la ronda
y en cada balcón una corona.

¡Despierte la novia!

Que despierte
con el ramo verde
del amor florido.
¡Que despierte
por el tronco y la rama
de los laureles!

Que despierte
con el largo pelo,
camisa de nieve,
botas de charol y plata
y jazmines en la frente.

¡Ay pastora,
que la luna asoma!

¡Ay galán,
deja tu sombrero por el olivar!

Despierte la novia.
que por los campos viene
rondando la boda,
con bandejas de dalias
y panes de gloria.

¡Despierte la novia!

La novia
se ha puesto su blanca corona,
y el novio
se la prende con lazos de oro.

Por el toronjil
la novia no puede dormir.

Por el naranjel
el novio le ofrece cuchara y mantel.

¡Despierta. paloma!
El alba despeja
campanas de sombra.

La novia, la blanca novia,
hoy doncella,
mañana señora.

Baja, morena,
arrastrando tu cola de seda.

Baja, morenita.
que llueve rocío la mañana fría.

Despertad, señora, despertad,
porque viene el aire lloviendo azahar.

Un árbol quiero bordarle
lleno de cintas granates
y en cada cinta un amor
con vivas alrededor.

Despierte la novia.

¡La mañana de la boda!

La mañana de la boda
qué galana vas a estar,
pareces, flor de los montes,
la mujer de un capitán.

La mujer de un capitán
se lleva el novio.
¡Ya viene con sus bueyes por el tesoro!

El novio
parece la flor del oro.
Cuando camina,
a sus plantas se agrupan las clavellinas.

¡Ay mi niña dichosa!

Que despierte la novia.

¡Ay mi galana!

La boda está llamando
por las ventanas.

Que salga la novia.

¡Que salga, que salga!

¡Que toquen y repiquen
las campanas!

¡Que viene aquí! ¡Que sale ya!

¡Como un toro, la boda
levantándose está!

                                                                 ______________________________

No puedo oír tu voz.
Es como si me bebiera
una botella de anís
y me durmiera
en una colcha de rosas.
Y me arrastra
y sé que me ahogo,
pero voy detrás.
                                                                 _______________________________
Aquí teniu l’obra sencera Bodas de sangre .
Fotografíes estretes de Teatre Barcelona
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