CADAQUÉS

Fa 23 anys, la segona escapada de cap de setmana que vam fer l’Isidre i jo va ser a Cadaqués. Era desembre. Sortirem dissabte al matí i passarem per Figueres per visitar el Museu Teatre Dalí, després ens encaminarem cap a la població empordanesa. Recordo que primer vam mirar per allotjar-nos a una pensió de la riera però ens va semblar una mica tronada i en un atac de dispendi ens vam apropar a un petit hotelet d’aspecte clàssic que hi havia a la vora. Va resultar ser l’hotel del qual va ser secretari del Dalí durant uns anys, Peter Moore. L’hotel era ple de làmines, llibres i detalls de l’artista que van ajudar a donar-me la sensació d’immersió en el món dalinià. A mi em va semblar que ens allotjàvem en un hotel de categoria. A la nit vam sopar al restaurant Es Baluard, en un entorn de silenci i pau vora el mar. L’endemà ens vam encaminar al Monestir de Rodes, en obres en aquell moment. Després de visitar-lo vam veure la indicació per a pujar a un castell a través de la muntanya, a mig camí li vaig dir a l’Isidre que no feia un pas més però em va instar a continuar. A dalt hi havia les restes del que semblava una torre de guaita. La visió que se’m va presentar un cop arribats a dalt em va impressionar profundament. Tot el Golf de Roses, els aiguamolls de l’Empordà, la plana de Figueres als nostres peus amb un sol entre núvols reflectint-se en el mar. Passats uns anys, acumulats més viatges, més llocs espectaculars i experiències increïbles, un dia li vaig dir que un dels records més especials que guardava era aquell petit i en aparença senzill cap de setmana.

23 anys després hem tornat. Ho hem fet amb un anhel de repetició conscient i encuriosit. Hem iniciat el recorregut en el Museu Teatre Dalí, que m’ha aportat una sensació més tètrica però també he descobert altres detalls, com la interacció entre interior exterior de la platea amb el fons de l’escenari de l’antic teatre. L’Empordà se’ns ha presentat amb una Tramuntana inesperada i en tota la seva esplendor. Ha sigut interessant viure-la però també hem pogut constatar la seva duresa. Ha sigut impossible poder passejar amb tranquil·litat, impossible poder repetir les fotos, impossible poder mantenir la càmera quieta, la majoria de fotos han sortit mogudes. Ens hem instal·lat al mateix hotelet (l’Hotel La Residència) aquesta vegada m’ha semblat menys clàssic, més senzillet i amb un punt kitsch que no recordava de la vegada anterior. Per sopar Es Baluard era tancat però ens van recomanar Casa Anita i fou un gran descobriment, petita bodega amb solera i tracte familiar d’aquest que pica a la butxaca però que surts content i més feliç que un gínjol. Al matí, davant la impossibilitat de passejar per la platja ens vam apropar al Cap de Creus. L’Isidre no va poder sortir del cotxe perquè el vent li picava cap a la porta i no la va poder obrir, jo vaig sortir volant i no em vaig atrevir a apropar-me al penya-segat. Com no, l’única foto que vaig fer va sortir moguda.

En aquesta ocasió vam visitar un altre castell, el castell baluard de Figueres. Una grata sorpresa a causa de la seva mida, la seva història i el seu estat de conservació. Hi ha una visita guiada que es fa en tot terreny a través del seu fossar de més de 3 quilòmetres de longitud i les cisternes d’aigua també d’una mida considerable. Quan vam acabar la visita guiada, vam donar una volta pel nostre compte a les cavallerisses, enormes, i en sortir cabia la possibilitat de pujar a un baluard, jo vaig desistir d’anar-hi (aquí també arribava la tramuntana) però l’Isidre, un cop més, em va instar a visitar-ho, aprofitant que estàvem allà. En sortir se’ns va aparèixer, a la llunyania, la visió del Golf de Roses i, si et fixaves podíes veure la montanya amb les restes de la torre de guaita on, feia 23 anys em van impressionar profundament la descoberta de les vistes de l’Empordà. Vaig tenir la sensació de tancar un cercle perfecte.